torsdag 2 april 2009

VEGETARISK CURRYGRYTA


Det här är en ganska lätt rätt att laga. Med undantag av salt och peppar använder man alla  de fem huvudkryddorna i det indiska köket, nämligen Chilli pepprar, Haldi (Gurkmeja), Jeera (Spiskummin), Dhaniya (korriander) och Garram Masalla.

VILKA GRÖNSAKER ÄR BÄST?

Jag rekommenderar följande: Blomkål, Morötter, potatis, zuccinni, spenat, champignoner, kålrot, Aubergine, ärter och tomater förstås. Sedan kan man ju alltid kasta in en och annan exotisk grönsak om man vill.

INGREDIENSER - 4 pers

1 kg blandade grönsaker
2 st mellanstora gula lökar
3 klyftor vitlök
en burk krossade (eller passerade) tomater
2 dl vit vin 
1 mindre klyfta ingefära
1 tskd Chillipulver (eller rödpaprika pulver)
0,5 tskd Haldi (gurkmeja)
1 tskd Jeera (spiskummin)
2st Matskedar Curry Pulver
1 matsked Dhaniya (Korriander)
1 tskd Garram Masalla
1 dl Naturell Yoghurt


Så här gör jag: 

Först hackar jag grönsakerna i mindre tärningar och blandar ihop dem och tvättar dem. (se längre ned under TIPS om hur jag gör med potatisen och morötter, kålrot m.m.) Därefter gör jag  precis som med alla indiska grytor, nämligen att jag hackar ett par gula lökar och fräser dem i lite matolja. När löken är guldbruna lägger jag till en tskd chilli pulver, en tskd Jeera, 0,5 tskd Haldi och en klyfta hackad inefära. I denna röran tillägger jag en burk Krossade (eller passerade) tomater och tillägger 2 matskedar Curry Pulver och saltar. Nu gör jag precis samma sak  som jag gjorde med fiskgrytan (se längre ned)... jag låter röran puttra på låg värme tills oljan kommer uppe på ytan, d.v.s. när såsen är klar. Då stoppar jag in 2dl vit vin och grönsakerna i såsen och låter dem koka i curry såsen. När de är halvkokta sprinklar jag in 1 matsked Dhaniya och 1 tskd Garram Masalla.  När alltihopa är klar pressar ja de tre vitlöksklyftorna in i grytan och då häller jag en dl naturell yoghurt ovanpå min grönsakscurry . (blanda INTE den i grytan utan låt den stå på ytan)

Jag serverar min grönsakscurry gryta med basmati ris och Mango Chutney och Yoghurt Sallad.

NÅGRA TIPS

Jag brukar halv koka potatisen och morötterna och kålrot innan jag blandar dem med de övriga grönsakerna. Dessa hård grönsaker tar längre tid att mjukna så de ska vara lite halvkokta innan man stoppar dem i grytan. Jag brukar därför blander de halvkokta hårdare grönsaker med råa mjukare typ Zuccinni, Auberginem Spenat m.m. Det kan låta konstigt till en svensk att man har potatis i en currygryta, men potatis (eller "Aloo" som det heter på samtliga indiska språk) används i både kött och grönsaksgrytor

NÄSTA : VI REDAR UT ALLA DESSA BEGREPP OM VILKA DET ÄR I I INDIEN, PAKISTAN, BANGLA DESH OR SRI LANKA  SOM ÄTER KÖTT OCH VEM SOM INTE ÄTER GRISKÖTT OCH VEM SOM INTE ÄTER KÖTT ALLS. VILKEN RELIGION SÄGER VAD..... KOMMER SNART


1 kommentar: