tisdag 7 april 2009

KYCKLING TANDOORI



















Det här är den klassiska indiska grillrätten som alla västerlänningar älskar. Indierna gör en stor sak av att kycklingen måste grillas i en ung av jord, men ärligt talat så brukar jag laga den hemma i min svensk lägenhetsugn och den smakar precis lika god som på indisk restaurang om inte godare!

Bilden längst upp  till höger föreställer "Raita sås" som man äter till tandoori kyckling. 

Svenskar undrar alltid hur man gör den där röda färgen på kycklingbitarna. Det hela är så enkelt så att jag skulle nästan vilja utropa denna rätt till den lättaste lagad rätt inom den indiska köket.

Tandoori kyckling består av  kycklingbitar som läggs i en marinad i åtminstone 6 dock maximum 24 timmar innan de grillas. Marinaden består av en mörkröd pulver som kallas helt enkelt för "Tandoori Mix" och som blandas med  naturell Yoghurt. Succén bakom lagande av tandoori kyckling hänger på att man skaffar rätt tandoori mix. Om man köper ICAs eller Co Ops variant kan man garanterad misslyckas, men om man går på indisk eller annan invandrare livsmedelbutik och köper Tandoori Mixen av märke "Rajah",  "TRS", "Patak" eller "Bolsts" kan man garanterad njuta av en riktigt god indisk tandoorirätt.

Så här enkelt är det:

INGERDIENSERNA - (4 pers)

1  kyckling 
1 liter  Naturell Yoghurt
4 st stora matskedar Tandoori mix pulver
Svartpeppar, Salt.
Citronklyftor
Minta sås


Jag marinerar min kyckling  kvällen innan den ska ätas... det går också bra att marinera på samma morgon så länge den kan ligga i marinaden åtminstone 6 timmar. Ju längre desto godare blir kycklingen.

 Jag börjar med att ta bort hela skinnet från kycklingen. (Kom i håg att i det indiska köket lagar man sällan kyckling med skinnet på) Sedan tar jag bort vingspetsarna, rumpan och benstumparna. Vingarna får vara - det är svårt att ta bort skinnet ifrån dem. Jag stycker min kyckling i 12 bitar ungefär som jag gör när jag ska laga en kyckling currygryta. Därefter blandar jag i hop min marinad på följande vis:

6 dl Naturell Yoghurt blandas med 4 matskedar Tandoori Mix pulver. Jag adderar lite salt och vanlig svartpeppar. Yoghurten blir röd. I denna "såsliknande marinad" lägger jag ned kycklingbitarna så att de är vältäckta med marinaden och ställer det hela i kylskåpet.

När jag då ska grilla kycklingbitarna har de legat i kylan i flera timmar och som sagt helst sedan kvällen innan. Jag tar ut bitarna och ställer dem i Ugnen som jag ställer in på 200 grader. Ca: 20 - 25 minuter senare ökar jag värmen till 225 och ställer in ungen i Grillläget så att grillrören blir rödheta och kastar ned värme på kycklingbitarna tills de är färdiga och lite småbrända på ytorna. Täcka sedan de färdiga kycklingbitarna med folie.

GRILLANDE PÅ UTEGRILL

Man kan grilla Tandoori kyckling på en utegrill, men  det är inte säkert att man kommer att lyckas på grund av följande :

1) Kycklingen ska grillas ovanifrån.... i en svensk utegrill kommer värmen nedifrån.
2) Den röda såsen droppar ned ifrån kycklingtbitarna och släcker eller dämpar grillvärmen.

Jag har ofta grillat tandoori kyckling på utegrill, men har alltid fått flytta bitarna ifrån utegrillen till en vanlig ugn i köket för att få ett tillfredställande resultat.

Jag serverar min Tandoori Kyckling med Raita sås som jag gör genom att blanda de resterande 4 dl yoghurt med 2 matskedar Mintas sås (förklaring om vad detta är kommer nedan) Det blir en grönprickig yoghurt sås såsom i bilden till höger ovan. Har man svårt för att skaffa Minta såsen kan man alltid köra med min yoghurtsallad såsom i receptet jag tidigare lämnat längre tillbaka i bloggen. Det går också servera vanligt hederlig svensk sallad till tandoori Kyckling!

Tandoori kyckling serveras sällan som en ensam rätt. man har det som en del av en indisk buffé. Jag brukar bjuda på tandoori kyckling tillsammans med min räk och lax curry gryta (se receptet längre ned) Man ska lägga till några klyftor citron på tallriken. Dessa pressas på kycklingbitarna.

VIKTIGA TIPS 

Du ska lägga kycklingbitarna på själva grill gallerna och sen lägga gallern ovanpå den där standard djupa plåten som finns i alla svenska kök. Glöm inte den djupa plåten därför att när kycklingbitarna grillas samlas ganska mycket av den röda såsen  och den behöver någonstans att ta vägen.. Vänd sedan kyckling bitarna några gånger under  grillningen. Kasta sedan den röda såsen som samlats i den djupa plåten. Den är värdelös. En sak om den där röda "såsen" . Jag har märkt genom åren att svenskar och svenska kvinnor i synnerhet vill alltid smaka den där röda såsen när de ser den, d.v.s. när man blandad  tandoorimixen med yoghurten. Den ser rätt så intressant ut, men låt mig varna alla som tänker smaka av den att den smakar ganska äckligt och man kan bli sjuk av att stoppa i sig tandoori mix innan den har lagats så jag rekommenderar att man låter bli att smaka den.


Den där Mynta såsen heter på engelska "MINT SAUCE" och kommer i små glasburkar. Den finns inte hos ICA eller Co Op utan man får anstränga sig och skaffa den på Saluhallarna eller i någon invandrare livsmedelbutik. Stockholmsborna kan få tag på den i TAJ Mahal Livs, på Kammakaregatan ungeför 30 meter från korsningen Drottninggatan och Kammakaregatan.Den bästa Mint Saucen kommer i en liten glasburk med grönt etikett av märket "LION". Det går också få tag på den på Möllevångstorget i Malmö och i flera invandrare butiker i Göteborg och runt om i Sverige. Mint Sauce är dock  inte så känd i Sverige. Här har vi Mynta gelé, men i England och de övriga engelsktalande värlöden äter man Mint Sauce tillsammans med rostlamm. Det är ungefär som svenskar äter lingonsylt till köttbullar.

Denna Tandoori Kycklingen är en typisk "indisk" rätt. I Pakistan och BanglaDesh grillar man kycklingbitarna utan den röda färgen och kallar rätten för "Chicken Thikka". I Indien tar man ofta dessa röda kycklingbitar och lagar dem i en röd currysås.... nu blir det en rätt som heter "Chicken Thikka Masalla" -  Känner Ni igen detta?




3 kommentarer:

  1. Bra tips, måste prova. Kan du inte säga hur man gör det där gudomligt goda vitlöksanaanbrödet också? /Pär

    SvaraRadera
  2. klockrent! tack för tipsen! /också Per, men med e..

    SvaraRadera
  3. det funkar jättebra att grille på utegrill om man har en droppform under och kör indirekt-grillning i en klotgrill. jättegott blir det...

    SvaraRadera