tisdag 21 april 2009

FISK MASALLA - Nordisk och Victoria Insjöns fiskar är bäst



































Indiska fiskrätter är , enligt min smak inga höjdare. Det kan bero på att jag hyser fördomar mot fisk i Indien - det är jag beredd att erkänna. En sak är jag dock säker på, nämligen att fisk i Indien är inte lika bra som fisk i Skandinavien. Givetvis har man stora fina tigerräkor i Bengaliska viken och det finns fullt med aborré  i indiska älvar, men problemet är att tigerräkorna smakar ingenting och fisken smakar bara "fisk" om Ni förstår vad jag menar. Man kan äta flera indiska fiskrätter och det är bara såserna som smakar olika. Själva fisken smakar det samma oavsett vad det är för fisk. Indierna skulle inte hålla med mig, men jag tycker inte att Indien är något fiskeland! Jag är knappast den enda som tycker detta. Jag läste någonstans att fiskrätterna är de minst beställda rätter i Storbritanniens 250.000 indiska restauranger.

Dock har jag ätit mycket goda indiska fiskrätter lagade med fisk i Afrika. Det var 1961 när jag var i staden Kisumu som ligger vid Victorias Insjö i ÖstAfrika. Samma år åt jag fisk i en liten stad i Uganda som heter Jinja där Nilfloden har sitt ursprung.  Det var där i Jinja ett dussintal år senare att den ugandiske diktatorn och den självutnämnde Generalen Idi Amin Dada bjöd sina politiska motståndare på båtturer under vilka ha kastade dem in i Nilen för att ätas upp av krokodilerna!(den som har sett Nilkrokodiler vet att de är  långa, läskiga och livsfarliga)  Men skämt åsido så  minns jag att fisken där smakade lika gott som, fisken i mitt dåvarande hemland, Irland. I Indien har dock fisken aldrig blivit någon höjdare. En gång var jag i Goa och stod bredvid en kock som lagade en fiskrätt på stranden. Turisterna tittade på med stor nyfikenhet medan jag förstod att de skulle bli besvikna när fisken hamnade på deras tallrikar. Jag hade rätt.  Den absolut godaste indisk fiskrätt jag smakat var i Kapstaden, Sydafrika. Det var "Marulk masalla". Marulk i Sydafrika heter "Kingclip" och om ni någonsin befinner er i Sydafrika eller Namibia rekommenderar jag absolut att ni tester Kingclip som med undantag av nordisk lax, måste vara en av de godaste fiskar på jorden. Vad som gör sydafrikansk  Kingclip och svensk marulk till lämpliga fiskar för indisk fisk massalla grytor är att de är hårda fiskar som tål att ligga i puttrande såser utan att gå sönder.

Det här med tråkiga indiska fiskrätter skulle indierna själva aldrig erkänna, men det finns en del indiska kockar som har haft så pass goda kunskaper om de västerländska smaklökarna att de kunnat tillverka rätter som indierna i Indien inte skulle kunna drömma ihop i deras vildaste drömmar. Min pappa var en av dem. Han kom på en del spännande fiskrätter, och han brukade säga att man ska alltid använda irländsk fisk, men när han först kom till Sverige och smakade vår lax ändrade han sig och hyllade nordisk fisk som världens bästa. Så tro mig kära svenskar att det blir bara spännande indisk mat i fall fisken är europeisk eller helst nordisk. Undantaget är förstås om Ni befinner er i Afrika som jag skrev längre upp. Tänk att till och med engelsmännen fattar inte hur pass mycket godare vår nordiska fiskar smakar. Om de indiska krogarna i Storbritannien visste om och hade tillgång till nordisk fisk skulle indiska fiskrätter bli omedelbart populärare!

Jag har redan lämnat ut receptet till min bästa fiskrätt i en tidigare sida i den här bloggen (rulla tillbaka och titta på Lax & Räkcurry á la Billy) Nu ska jag förklara hur man lagar en enkel fisk masalla. (kom i håg att Masalla på indiska betyder "sås") Ni som prövat laga min lax och räkcurry kommer att känna igen er, eftersom receptet är nästan detsamma förutom att man använder lite annorlunda kryddning och man börjar med röda lökar istället för gula.

FISH MASALLA  (4 pers)

Ingredienserna

1 kg färsk fisk (Helst Marulk. Annars torsk eller annan fisk)
2 mellan storleks röda lökar & 4  kyftor vitlök
1 tsk Chillipulver (alt 2 tskdr röd  paprikapulver)
o,5 tskd Jeera (spiskummin)
0,5 tskd Haldi (Gurkmeja)
2 tskdr Dhaniya (korriander)
2 tskdr Fisk massala (se påsen i bilden ovan - kan köpas på indisk livsmedelsaffär)
2 matskedar Curry Pulver
1 tskd Garram Masalla
ingefära (en klyfta)
salt
1 matsked senap
1 burk krossade tomater
2dl vit vin
2dl Creme Fraiche

Först stycker jag fisken och tar bort huvudet och alla oönskevärda delar och gör tärningar av resten. Sen stoppar tärningarna i frysen  så att de blir hård frysta. Kom i håg vad jag skrev i ett tidigare recept (lax & Räkcurry a la Billy) att fisk som ska vara i gryta ska helst frysas först så att tärningarna blir hårda och lätta att hantera och röra i en gryta.

Jag börjar med att hacka de röda löken och ingefäran. (Beträffande ingefära så brukar svenska kockar ofta  ta bort skinnet från ingefära, men jag lärde mig i Indien att det är skinnet som har smaken i, så  jag hackar gärna ingefära klyftan med skinnet på.) Sen fräser jag de hackade lök och ingefära bitarna i lite olivolja. Då tillsätter jag kryddorna, 1 tsk Chillipulver (alt 2 tskdr röd  paprikapulver), o,5 tskd Jeera (spiskummin), 0,5 tskd Hald(Gurkmeja), 2 tskdr Fisk massala  och  2 matskedar Curry Pulver. Till sist tillägger jag en matsked slotts grov senap.

Värmeplattan som har från början (som i alla indiska gryträtter) stått i  högsta läget (Nr6) ska sänkas till Nr 3. Nu rör jag i hop kryddblandningen med lök/ingefära blandingen och det hela börjar torkas så jag häller snabbt in 1 dl vit vin för att göra röran lite tunnare och sedan lägger jag till en burk med krossade tomater. När de krossade tomaterna har kommit in och blandats ihop med kryddorna börjar det hela se ut som en curry sås (precis som det gjorde i rätten Lax & Räkcurry a la Billy - se längre tillbaka i bloggen) Nu saltar jag och låter röran puttra på lågt värme (nr2) tills oljan syns på ytan, d.v.s. att kryddorna är lagade. Då tillägger jag 2 st tskdr Dhaniya (korriander) och inom någon minut har jag en färdig currysås. Då stoppar jag in  de frusna fiskbitarna och låter dem lagas i den färdiga såsen på lågt värme (Nr 2) Nu tillägger jag resten av vinet (1dl) och pressar in vitlöken. När fisken är färdig lägger jag till 2 dl Creme Fraiche. Tänk på att inte låta röran koka utan låt creme fraichen bara värmas upp så att såsen blir geggig. Till sist sprinkler jag 1 tskd Garram Masalla över det hela.

Jag serverar min fisk Massalla med kokt basmatiris och Mango Chutney och yoghurt sallad (se längre tillbaka i bloggen)

NÅGRA TIPS:
DU KAN LAGA FÄRSK FISK UTAN ATT FRYSA DEN FÖRST, MEN TÄNK PÅ ATT FISK LAGAS VÄLDIGT SNABBT OCH I SÅ FALL MÅSTE SÅSEN VARA HELT FÄRDIG INNAN DU STOPPAR IN FISKBITARNA. KÖP GÄRNA FISK  MASALLAN PÅ INDISK AFFÄR. DU KAN OCKSÅ ELIMINERA DEN OM DU VILL. GRYTAN SMAKAR LIKA BRA, MEN FISK MASALLAN GÖR ATT DET SMAKAR "FISKIGARE" SÅ ATT SÄGA!

KOMMER SNART: Jag besökte min gammelfarfars hemby, tvingades raka av mig håret och åt lunch med ett gäng talibaner beväpnade med AK-47:or.....(video kommer att läggas ut)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar