onsdag 1 april 2009

BILLYS BOMBAY BURGER


Alla svenskar som har smakat min Bombay Burger har tyckte om den. Jag brukar dock inte tala om att hamburgern är gjord av lammfärs och inte vanlig färs. Låt mig först säga lite om köttfärs i Sverige. Här äter man blandfärs och nötfärs, men sällan lammfärs. Det beror, enligt min erfarenhet mest på att det föreligger traditionella fördomar mot fårkött bland svenskar. Det är ganska fånigt därför att jag har märkt att när man bjuder på min Bombay Burger eller mina Kebab köttfärsrullar att de flesta svenskar inte ens vet att de är lammkött de äter! Jag vet inte vad detta beror på.  Men hursomhelst så är det lammkött som behövs om man vill göra just min Bombay Burger. De flesta ICA butiker har begränsade sortiment av lammfärs, men jag skulle nästan rekommendera att man går till någon invandrare köttaffär och köper färsen i lösvikt. I stor Stockholms området finns lammkött i Saluhallarna, Hötorgetshallarna och i Söderhallarna såväl som ute i Rinkeby, ,Tensta Skärholmen och andra ställen där det bor många invandrare. Samma gäller i Göteborg (Angereds, Hjälbo m.m.) och i Malmö finns säkert invandrare köttaffärer i Möllevångstorget. Men ett bra ställe i Stor Stockholms området som jag kommer på där man kan köpa lösvikts lammfärs till mycket billiga priser är en invandrare mataffär som ligger i Bredängs Centrum. Åk dit, centrumet är inte så stort och den där affären syns tydligt. Jag minns bara inte vad den heter. (Jag tror faktiskt att den heter Bredängs Livs)

INGREDIENSERNA TILL BOMBAY BURGERN - 4 st burgare

500 gm lammfärs
en mellanstor gul lök
4 klyftor vitlök
8 st. färska Grönchilli pepprar (Köp dessa ENDAST på indisk eller annan invandrareaffär)
4 - 6  färsk korrianderlövar
1,5 tsk  malade spiskummin (Jeera)
1,5 tskd Garram Masalla
1 råägg
Salt
Hamburgerbröd
Tomatskivor 
Salladsblad, Gurka m.m.
Mango Chutney

Så här enkelt är det:

Först stoppar jag ned lammfärsen i en mixer. Sen finhackar jag de 8 st grönchillis och den gula löken och stoppar ned alltihopa ned i färsen. Sedan saltar jag och tillägger 1,5 tskd malade spiskummin, 1,5  tskd Garram Masalla och då fin hackar jag 4 - 6 mindre korriande lövar in i färsen. Till sist stoppar jag ned ett råägg  och pressar in vitlöksklyftorna i röran. Därefter blandar jag det hela MEN jag blandar bara en mycket kort stund. (Om jag blander för länge blir färsen svag och tunn och tappar sin konsistens och det går inte göra hamburgare av den.) 

Därefter gör jag fyra tjocka och fina hamburgare av de blandade färsen och grillar dem i ungnen (250 grader direkt under Grillen i ca 3 minuter på varje sida) Man kan även steka dem i en stekpanna, men jag tycker inte om att göra så - jag tycker de blir godare om man grillar dem. Det går också grilla på utegrill förstås.

Lägg sedan in hamburgarna i bröden med   tomat och gurka skivor precis som i en vanlig hederlig svensk hamburgare. Och nu vill jag säga att den som tänker använda ketchup till denna hamburgarn får räkna med att bli bannlyst från min blogg sida för all framtid. Ketchup skall man INTE ha på Billys Bombay Burger utan istället ska man ha lite Mango Chutney på burgaren - det blir kanon gott - jag lovar! (Ketchup kommer totalt förstöra smaken)

NÅGRA TIPS

Tänk på att det är lammfärs och inte nötfärs, vilket betyder att färsen krymper när den lagas varför du måste göra din hamburgare lite större så att den krymper ned till den rätta storleken att passa in i brödet. Tänkt också på att platta till den ordentligt annars kan den svullna i mitten och sluta upp som en enorm köttbull! Kom också i håg att inte blanda för länge. Du kan även blanda dessa ingredienser med dina händer i en skål. Förresten jag måste säga några ord om dessa gröna chillis och färska korriandern. Färsk korriander kan du köpa varsomhelst i Sverige, men grönchilli pepprarna kan du inte hitta på en vanlig svensk affär förutom förstås Saluhallarna. Det finns småtjocka grön chilli paprickor att finna i svenska mataffärer, men dessa går inte att använda till denna rätt. De gröna chilli pepprar som du behöver är lite smålånga och de kommer ifrån Afrika, Thailand eller Indonesien. (Taj Mahal Livs på Kammakaregatan  i Stockholm har alltid dessa hemma)

Tänk på att den här burgaren är stark och du ska dricka öl eller vatten till den.

I MORGON KÖR VI EN GRÖNSAKSRÄTT FÖR ALLA NI VEGETARIANER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar