onsdag 15 april 2009

SEEKH KEBAB (lammfärsrullader)


Nu när det är snart dags att börja grilla tycker jag att svenskar bör lära sig att grilla spännande mat istället för en del av de trista rätter som många i det här avlånga landet är vana att grilla. Grillning är någonting som svensken älskar. Det är en del av sommaren och utan grillen skulle svenskens liv vara betydligt tråkigare under de varmare månaderna på året. Som jag har upplevt det i Sverige under 4 decennier, så begränsar svenskar sitt sommar grillande till grillande av köttbitar, kyckling eller korv. Grilloljan köper de på ICA eller på bensinmacken. Det är förstås en tråkig smaklös grillolja. Nej hörrni det är dags att Ni lär är hur man grillar någonting som inte bara smakar salt och peppar!

Seekh Kebab är en rätt som är mycket populär på hela den indiska sub kontinenten och i varenda en av storbritanniens 250.000 indiska restauranger finns den som förrätt på Menyn. Precis som i Billy's Bombay Burger måste köttet bestå av lammfärs. Detta för att lammkött svettas bättre än nötkött och den är saftigare. På bilden till vänster ovan  ser Ni rulladerna på stålspikar, men jag brukar grilla dessa i ugnen utan spikarna. De smakar lika bra oavsett man lagar dem i ugnen eller på utegrill  eller om man använder spikarna eller grillar dem utan att ha spikarna.

Så här gör jag:

SEEKH KEBAB : (4 pers)

Ingredienserna:

250 gm lammfärs
1 gullök & 3 klyftor vitlök
6 - 8 st gröna chilli pepprar (se anteckning nedan)
Några kvister färsk korriander
1 tskd spiskummin
1 klyfta färsk ingefära
salt, svartpeppar
ett råägg.


Det första jag gör är att jag hackar ingefäran och vitlöken och blandar dem i hop i lite olivolja tills jag har en röra som ser ut som äppelmos.

Därefter hackar jag den gula löken och några få kvister färsk korriander. Sist finhackar jag de gröna chilli pepprarna.  Sedan blandar jag in de hackade råvarorna inklusive den äppelmosliknande blandning av vitlök och ingefära in i lammfärsen. Efter att salta och peppra tillägger jag en tskd malade spiskummin och till sist ett rå ägg.  Jag blandar allt detta helst med mina händer och INTE i en mixer.

Därefter rullar jag  rullader av färsen och lägger dem antingen på gallern i hemmaugnen ellerutegrillen. Jag kan använda stålspikar  om jag vill såsom i foto ovan. I ugnen ställer jag in värmen på GRILL och 225 grader i ca 8 minuter innan jag vänder på rulladerna tills de blir färdiga.

OBS! På indisk livsmedelsbutik (såsom Taj Mahal Livs på Kammakaregatan i Stockholm tel: 08 212281) finns småburkar med en mix som heter "KEBAB PASTE" (Rajah eller Patak) Om Ni hittar den, ta gärna en matsked av den mixen in i färsen. Den ger extra orientalisk smak till rulladerna.

Servera rulladerna med Raita sås (se receptet under rubriken Tandoori Kyckling längre tillbaka i min blogg) Man kan också servera dem med vanlig hederlig svensk sallad!


NÅGRA TIPS

Se till att chilli pepprarna hackas ordentligt. Om bitarna blir för stora och morfar eller mormor råkar få en mellan tänderna är det sannolikt att Ni kommer att få höra ett skrik för grönchilli pepprar är mycket starka! Kom också ihåg att det är samma grönchilla pepprarna som i receptet på Billy's Bombay Burger (se längre tillbaka i bloggen) d.v.s. afrikansk eller indisk chilli och INTE spanska eller mexikanska chilli pepprar.

KOMMER SNART: 

JOURNALISTERNA ORSAKADE ATT JAG ÖVERKRYDDADE MATEN SÅ ATT  MELODIFESTIVALFOLKET HÖLL PÅ SVETTAS!

1 kommentar: