lördag 16 maj 2009

PILCHARD MASALLA (Sardiner)











EN KANON GOD FISKCURRY PÅ TIO MINUTER!

Det här är , enligt min erfarenhet, den snabbaste lagad indisk maträtt som finns. Den lagas under de tio minuterna det tar att koka upp basmatiriset som man äter till Pilchard Curry. Jag vet inte vem som kommit på denna rätt för att Pilchards (Sardiner) är inte särskilt populära i Indien. Det är nog en brittisk uppfinning. Min pappa berättade för mig att han åt Pilchard curry när han först kom till Europa därför att det var billigt , snabbt och man behövde inte vara särskilt mat kunnig för att laga den. Han påstod att det var några Indier som kom till Storbritannien strax efter andra världskriget som upptäckte Pilchards och hur de passar med indiska kryddor. När jag var fattig student i Dublin i mitten av 60 talet åt jag Pilchard curry åtminstone två gånger per vecka. PÅ 60 talet kunde man hitta burkar med Pilchards i varenda indiska studentens kök i Storbritannien.

Okej så vad är det för någonting och hur lagar man Pilchard Curry? För det första så MÅSTE man inhandla självaste Pilchards (sardinerna) i just en sådan burk som ni ser i bilden ovan, d.v.s. en röd burk av märket "Luckt Star" - det finns också andra märken, men kolla burken och se till att sardinerna ligger i tomatsås såsom det framgår av etiketten  på burken i bilden ovan. Det är ingen mening att laga denna rätt med Pilchards som ligger i olivolja eller i vatten och dylikt utan det MÅSTE vara dem som ligger i tomatsås. Anledningen till detta är att det är just tomatsåsen som gör den goda indiska currysåsen.

Man kan köpa Pilchards på många matbutiker i Sverige, men de bästa märkerna finns att köpa på den Indiska affären Taj Mahal Livs, på Kammakargatan ( 30 meter från korsningen Drottninggatan) i Stockholm. De finns även på Mullevångstoprget  i Malmö och i flera matbutiker i Göteborg. jag har faktiskt hittat dem en gång i Lidköping av alla ställen!

PILCHARD CURRY (2 Pers)

1 Burk Pilchards i tomatsås
1 gullök & 2 klyftor vitlök
1 matsked Curry pulver
1/2 tskd Jeera (Spiskummin)
salt, olja

Jag använder en liten kastrull eller en traktör panna. Först finhackar jag min kök och fräser bitarna i lite matolja och gör precis det man brukar göra när man börjar en indisk currygryta. Då sänker jag värmed och tillsätter jag 1/2 tskd Jeera och 1 matskd Currypulver efter vilket jag närstan omedelbart stoppar in burkens innehåll som består av några stycken Pilchards (sardiner), Jag tommer tomatsåsen noga in i kastrullen. Jag sänker värmen till väldigt lågt (2 eller 1) och tillägger väldigt lite salt och pressar in 2 klyftor vitlök. Medan såsen puttrar rör jag grytan väldigt försiktigt för att inte bryta fisk kropparna.

När jag börjar laga detta, sätter jag på basmatiris för kokning. När riset är färdigt är rätten också klar att serveras. Jag brukar servera lite mango Chutney till rätten.

KOMMER SNART: Hur min morfar överlevde  massakern i Amritsar 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar