torsdag 7 maj 2009

KHOFTA MASALLA (Indiska köttbullar))

Det här är den rätten som min mamma var expert på att laga. Men det saknas någonting i bilden, nämligen kokta ägg. Mamma brukade lägga in halverade kokta ägg i köttbullsgrytan och det var smaskigt må ni tro!

Köttet måste bestå av lammfärs, precis som i Billys Bombay Burger och Seekh Kebab (se längre tillbaka i bloggen) Det här är en ganska lättlagad rätt så jag ska gå rakt på.

KHOFTA MASALLA (4 pers)

1kg lammfärs
1 råägg
2 st gula lökar & 4 klyftor vitlök
1 burk passerade tomater
1,5 tskd Jeera (spiskummin)
1 Matsked Dhaniya (korriander)
1 1/2 matsked Curry Pulver
Garram Masalla
2 dl röd vin
salt, matolja


Först förbereder jag färsen. Jag finhackar den ena gula löken och blandar in den i lammfärsen. Jag blandar också in 1,5  tskd Jeera, lite salt och det råa ägget. Sen rullar jag mina köttbullar precis på samma sätt  som om jag skulle rulla svenska köttbullar.

Nu lagar jag grytan. Jag hackar den andra  löken och fräser den i kastrullen  i lite matolja, precis som jag alltid gör när jag lagar en indisk gryta. När löken är färdig tillägger jag 1,5 matsked Curry Pulver. Jag sänker värmen och tillägger halva vinet och en burk med passerade tomater. Jag låter såsen puttra på lågt värme tills oljan kommer upp till ytan efter vilket jag stoppar ned köttbullarna och tillägger resterande vinet. Då pressar jag in de 4 vitlöksklyftorna.
När köttbullarna är halvkokta i såsen tillägger jag 1 matsked Dhaniya och när grytan är färdig sprinklar jag in en halv matsked garram masalla.

Nu har jag en mustig gryta fylld av köttbullar. Den luktar curry och smakar gudomligt! Jag serverar den med Basmatiris och Mango chutney.


NÅGRA TIPS

Det går att stoppa in lite Creme Fraiche i slutet om man vill , men i så fall bara 1 dl max. Man kan också göra som min mamma brukade göra. Koka upp några ägg och halvera dem och stoppa ned dem i grytan.


KOMMER SNART: Mitt möte med Benazir Bhutto

2 kommentarer:

  1. Toppengoda köttbullar, barnen var helt lyriska!
    Halverade mängden vin och spädde såsen med lite vatten, samt stekte på köttbullarna lite innan.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat.... man ska även tillägga lite tomatpuri... det gör såsen lite tjockare.

    SvaraRadera