tisdag 19 maj 2009

Morfar åt köttfärsgryta och överlevde massakern i Amritsar!


Den 13 april 1919 samlades en folkmassa i den punjabiska staden Amritsar i Norra Indien. De ville protestera mot vissa undantagslagar som hade just införts av britterna som hade styrt Indien sedan slutet av 1700 talet. En vis brittisk armé General vid namnet Reginald Dyer beordrade sina soldater att skjuta på folkmässan. Ungefär ettusen obeväpnade demonstranter, däribland kvinnor och barn sköts ihjäl på bara några få minuter. Händelsen var en av de mest uppmärksammade under britternas tid som kolonial makt på den indiska sub kontinenten. Under eldspridning blev det tumult och demonstranterna sprang åt alla möjliga håll. En av dem, den sexton årige Dheen Mohammed, hoppade in i en brunn när kulorna flög i luften runt omkring honom. Brunnen låg i mitten av den plats där folkmassan stod.  Medan den skräckslagen ynglingen Dheen Mohommed gömde sig längst ned i brunnen höll den ena efter den andra skjutne kropp falla ned ovanpå honom. Inte bara det utan en kastrull fylld av "Keema mutter" d.v.s. köttfärsgryta med ärter som hade stått på kanten av brunnen ramlade ned på honom. Det rann blod från de döda liken och blandade sig in i köttfärsen. Dheen Mohommed blev så rädd att han inte vågade röra sig och stannade ned i brunnen tills han hittades under flera döda kroppar två dagar senare. Han hade överlevt genom att dricka vattnet ur brunnen som hade kontaminerats av de dödas kroppar och blod och äta de kontaminerade köttfärsen. När han hittades hade han brutit ett ben och en handled och han hade fått en kraftig hjärnskakning  - allt tack vare att han hoppade in i brunnen och ramlade flera meter ned i hålet.

Fyra år senare när han fyllde 20 år gifte han sig och utvandrade ifrån Indien till Östafrika. hans äldsta barn blev en dotter som föddes i Nairobi 1926. Hon växte upp och gifte sig med min far.

Dheen Mohammed var nämligen min morfar och om han inte hade hoppat in i brunnen hade jag inte funnits i dag. När min mamma berättade historien om köttfärsgrytan blev jag äcklad av att äta sådan gryta på länge, men en dag upptäckte jag hur god den var. (se receptet längre fram)

Jag har svaga minnen om min  morfar från den tiden jag bodde i Nairobi när jag var liten, men jag minns hans död. Det var våren 1952 någon månad innan min utvandring ifrån Östafrika till Irland. Morfar och jag stod varandra väldigt nära. Han var en ganska enkel man. Jag brukade sova hos honom ibland och han höll med vaken med sin snarkning. Men en dag i april samma år  väcktes jag av att morfar hostade upp blod. Han tog ett djupt andetag och sedan låg han still med ögonen öppna. Morfars död och begravning var ett av mina starkaste minnen från min tidiga barndom. 

När jag då växte upp och hörde historien om hur han hade överlevt massakern i Amritsar började jag forska i vad det var son egentligen hände där den 13 april 1919. Om Ni har sett filmen "Ghandi" vet Ni vad jag refererar till därför att massakern i Amritsar finns med en en sekvens. Under många decennier försökte britterna att tysta ned saken , men de kunde inte därför att deras egen General (Dyer) hade blivit dömd av en militärdomstol för att ha beordrat beskjutningen av de civila, och han hade , av brittiska och indiska medier omnämnts till "Slaktaren av Amritsar". Under rättegången frågade rättens ordförande General Dyer varför han inte hjälpte de skadade kvinnor och barn efteråt till vilket den grymma generalen svarade "Det var ingen som ansökte om hjälp!"

Vad jag minns om min mammas berättelse om sin fars medverkan i demonstationen är att hon berättade att många kvinnor fanns med i demonstrationen för att på små utomhus eldspisar
 laga mat åt sina demonstrerande män.  Morfar hade berättat för henne attkvinnorna lagade en rätt som heter "Keema Mutter". Det är en av de enklaste och snabbast lagade  i det indiska köket. Det är en slags köttfärs sås blandade med ärter. "Keema" betyder köttfärs på de indiska språken Urdu och Hindi, och "mutter" betyder "ärter".


KEEMA MUTTER (4 pers)

800gm lammfärs (det går också bra med nötfärs, men lammfärsen är godare)
1 stor gul lök & 4 klyftor vitlök
1,5 tskd Jeera (spiskummin)
1 matsked Curry Pulver (Bolsts, TRS eller Rajah)
1,5 tskd Dhaniya (korriander)
0,5 tskd garram masalla
salt, olja
en burk krossade tomater


Först hackar jag den gula löken och fräser bitarna i lite olja som i alla mina curry rätter. Sen sprinkler jag in 1,5 tskd Jeera medan jag blandar in köttfärsen. Jag blandar det hela väl och låter färsen få brunfärg. Sen sänker jag värmen till Nr 2 och tillsätter 1 matsked Curry pulver samtidigt som jag saltar. Då blandar jag in en burk krossade (eller passerade) tomater. När färsen är nästan färdig lagad sprinklar jag in 1,5 tskd Dhaniya och 0.5 tskd Garram Masalla. Till sist prfessar jag in 4 vitlöks klyfter.

När alltihopa är färdig, blandar jag in 1,5 dl frusna ärter och låter dem koka i den puttrande gryta i ca 5 min. Då serverar jag grutan med ris eller bröd.

KOMMER SNART: KYCKLING THIKKA MASALLA




5 kommentarer:

  1. how 'bout translating into english so we can all see wot you have to say!

    SvaraRadera
  2. You can translate it by pasting the text into Google translator:
    http://translate.google.com

    SvaraRadera
  3. hej , har du ngt recept på riktigt indiskt naan bröd ? , jag har sökt på internet men är finns det bara annorlunda nte alls samma sopm jag smaka hos min kompis som är indisk?

    SvaraRadera
  4. Hej Frida

    Jag har varit bortrest så jag såg inte din fråga förrän nu (början av augusti). Riktigt Naan bröd går inte laga i ett vanligt svenskt kök. Brödet bakas i en jordugn (hål i golvet) i Indien. Det är ingen mening att man försöker baka det brödet - få gör det själva - t.o.m. hushåll i Indien skickar deras tjänare i väg till "Naanbrödsbakarn" för att hämta naanbrödet till middagen. Så mitt råd är - glöm det - du kommer aldrig att kunna laga Naan bröd.

    Det finns jordugnar på de flesta indiska restauranger men det är INGEN som har sådana ungnar hemma - de är alldeles för krångliga. Dessutom består Naanbröd av en mjöl som heter "atta" . Det går att köpa den på indisk livsmedelsaffär (Taj Mahal Livs, Kammaregat / hörnet Dröttninggat i Stockholm) Men vore jag dig skulle jag köpa deras frusna Naans - som kan tinas och värmas upp i mikron. Alternativet är att man köper Naan för avhämtning på vilken indisk restaurang som helst men ge dig inte på att baka den - du har inte den särskilda ugnen som krävs för att det ska bli som du vill att det ska bli.

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar blogg! Tack så mycket!

    SvaraRadera