onsdag 22 april 2009

BYBORNA BJÖD PÅ LUNCH & RAKADE AV MITT HÅR!




För några år sedan när jag befann mig i Norra Pakistan blev jag bjuden till min gammelfarfars hemby, alltså den byn ifrån vilken han  flyttade till staden Lahore när han var liten. Ni som har läst min blogg tidigare  vet att det var min gammelfarfar Haji Munchi Ghulam Haider Hussein Butt (se bilden t.h. ovan) som utvandrade ifrån Indien till Östafrika. (Ni som inte läst detta kan läsa om det här: http://billy-butt.blogspot.com/2009/04/han-reste-ifran-indien-och-jag-blev.html

Där blev jag bjuden på lunch. Ja hörrni jag har inte glömt den där lunchen, särskilt hur jag fick dricka vatten resten av dagen och hur jag blev magsjuk av de starka kryddorna jag tvingades äta. Jag skriver "tvingades" därför att jag blev tillsagd att det skulle vara att förolämpa byborna om jag inte åt av den maten som de hade tillagat särskilt för min skull. Maten bestod av currygryta av getkött, ris och grönchilli. Jag minns hur jag trodde att min mun skulle explodera! 

Men det var inte maten som jag minns mest utan det var när de klippte av mig håret, klädde ut mig i deras kläder och gav mig en AK47 gevär att skjuta med!  Titta gärna på filmen ovan så ska Ni få se hur byborna fick mig tillbaka till min rötter genom att raka av mig håret - och kolla på vilket sätt de gjorde! Filmen, som visades i svensk TV börjar med hår rakningen och slutar med skjutande av AK47 gevär samt en låt från hembyn som framförs av.... ja faktiskt av mig... Gud bevare oss!

KOMMER SNART: Recept till Khofta Masalla - "Indiska köttbullar!" 
(det visste ni inte att vi indier hade ... eller hur?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar